Anna Hertzman

Det heter chokladboll, inte negerboll.

De som röstar på Sverigedemokraterna säger alltid till mig att de röstar på just SD för att de tycker att de är det enda parti som vågar tala i flyktingpolitikfrågan.
För det första har de fel, alla politiska partier har en flyktingpolitik som de dessutom gärna pratar om. Deras åsikter stämmer bara i vissa fall inte riktigt överens med Sverigedemokratens.

Klicka här för ett exempel. (”Invandringen bra för Europa” – Reinfeldt)

För de här personerna verkar det vara en självklarhet att invandringen i Sverige är ett ofantligt problem. Som att Sverige håller på att rasa samman och att det skulle vara invandrarnas fel. Det är det inte.
Vi låter regeringen ge oss lite fakta om invandring här.

Jag tänker mig att det är samma människor som uttalar sig såhär som också tycker att det är deras rätt att säga ”negerboll” istället för chokladboll.
Jag var på en middag där två män i femtioårsåldern hade en diskussion där de båda två, härligt ryggdunkande, kom fram till att det är ”svårt att ändra på någonting man gjort hela livet”. De syftade på att säga negerboll. När fan blev det viktigt för en vit man i femtioårsåldern att få säga negerboll? Att en människa säger att det är svårt att ändra på någonting man gjort hela livet är bara bevis på att dessa människor inte borde uttala sig alls. Inte om någonting alls. Har man så svårt för att lära sig nya saker känns det som att problemet ligger hos den enskilda personen och inte hos någon annan.

Jag ska berätta för dig vad jag tror: jag tror det handlar om att man baserar sin identitet på tillhörighet och inte på självkänsla. Ingen människa finns till på grund av att ordet negerboll sägs. Men många människor blir å andra sidan sårade av att den vita inskränkta mannen inte har förmågan att respektera andra människor som inte ser ut som honom. (lika vanligt är det att vita kvinnor hävdar sin (icke-)rätt att slänga ur sig dynga.)

Det är en icke-debatt, vilket innebär att de som hävdar sig rätt och ger sig själv tolkningsföreträde inte har någon rätt. Det ligger inte på deras bord. Det är inte viktigt att få säga negerboll men det är viktigt att respektera andra människor. Du som gillar Facebooksidan där ni talar om hur viktigt det är för er att säga negerboll; du behöver träffa fler människor än din egen navel.

chokladboll negerboll anna hertzman my gerdin

Det finns en väldigt bra artikel i Kristianstadsbladet där det står  ”I övermorgon är det negerbollens dag. En fikahögtid som rimligtvis bara kan firas av människor som spenderat de senaste decennierna under en mörk sten i en mörk skog utan någon som helst internetuppkoppling eller interaktion med andra människor.”
Läs hela här. 

När du som sverigedemokrat sitter och krampaktigt håller fast i dina fördomar men känner att du börjar få mjölksyra i armarna kan du läsa på i följande länkar för att få veta att fler partier än Sverigedemokraterna har en uttalad, men om något mer human, invandringspolitik. Klicka på följande partinamn för att lära dig nytt och korrekt. Sverigedemokraterna har nämligen byggt sin politik på att låtsas att de är det enda parti som pratar om invandring och många har de lurat.

Socialdemokraterna
Vänsterpartiet
Moderaterna
Folkpartiet
Centerpartiet
Kristdemokraterna
Miljöpartiet
Feministiskt initiativ

 

Publicerat av.
Anna Hertzman
Tina Sayed Nestius
My Gerdin

54 kommentarer

  1. Pingback: L I L I J A . C O M » Det1: Det heter chokladboll, inte negerboll

  2. M - 28 juni, 2014 01:45

    Ni är så jävla naiva……. tragiskt… 🙁

    Svara
  3. Pingback: Negerbollens problematik | eaqhan

  4. Leif Ershag - 30 juni, 2014 09:44

    Tänkte komplettera med Piratpartiets : http://politik.piratpartiet.se/migration/

    Svara
  5. Elin - 13 juli, 2014 10:33

    Mycket bra skrivet. Håller verkligen med! Jag tänker att det är viktigare att förhindra att någon eventuellt känner sig kränkt jämfört med om jag får säga ett ord.

    Svara
  6. Mohamed Ali Said - 20 juli, 2014 14:29

    Det heter NEGERBOLL och inget annat!

    Svara
  7. Veronica - 21 juli, 2014 20:37

    Det är konstigt att folk inte kan sluta säga negerboll för det har alltid hetat så. Men ordet ”städerska” har folk anpassat sig efter. Piga, hembiträde, husa, mamsell, städtant och jungfru osv. Varför går det då inte att byta ut negerboll till chokladboll?! Jag säger negerboll men försöker lära mig säga chokladboll, jag erkänner.

    Svara
  8. Flicka - 26 juli, 2014 11:47

    Bra skrivet!!! Försöker få folk att förstå att det inte är någon rättighet, men de vita kränktas kamp fortsätter

    Svara
  9. Stefan Spets Arleij - 26 juli, 2014 17:19

    Nu väntar jag bara på att någon mer som inte har något vettigt att göra om dagarna anmäler Finska pinnar och Svenska köttbullar till diskrimineringsombudsmannen…..

    Svara
    • Liv - 26 juli, 2014 18:33

      Nu är det inte riktigt jämförbart eftersom ”neger” inte är ett land utan ett ord som är nedsättande mot människor pga deras utseende. Negerhora, negerjävel osv. Vanliga ord en mörkhyad person får höra genom livet. Då blir det svårt att tolka ”negerboll” som något positivt.

      Svara
      • Stefan Spets Arleij - 29 juli, 2014 12:41

        Jag har aldrig upplevt ordet neger som nedsättande på något sätt, utan helt enkelt bara som ett samlingsnamn för svarta afrikaner och jag upplever absolut inte att de skällsord du ger exempel på skulle vara vanligt förekommande. Svenskar och finnar är för övrigt etniska grupper, varför det är minst lika illa att säga ”finnjävel” eller ”svennehora” som något annat. Negerboll är inget skällsord och utifrån kommande har att finna sig i att det är vi som har tolkningsföreträde i vårt eget land. Slit inte ut begreppet rasism med nonsens om glassar och liknande; det är ett hån mot dem som till äventyrs har råkat ut för riktig rasism.

        Svara
        • va? - 22 oktober, 2014 22:53

          Nej, DU kanske aldrig har upplevt ordet som nedsättande men saknar du verkligen all form av empati? Kan du inte föreställa dig att det finns många andra som blir sårade? Eller associerar ordet med mobbning i skolan osv? De är vanligt förekommande, är det du som levt under en sten?
          Varför behöver du ens ett samlingsnamn för svarta afrikaner? Du särskiljer inte på vita och svarta européer?
          Klart det är illa att säga ”finnjävel” som du själv påstår, men du tror inte någon ifrån Kongo ändå pyttelitet uppskattat om du bemödat dig med att kalla denne för ”Kongofan” snarare än ”negerjävel”? Bara pyttepyttelite? Det är en hel kontinent du generaliserar, bra mycket större än Europa dessutom.
          Negerboll i sig är inget skällsord om det inte används som sådant, men det vidrör ju inte ens debatten så det vet jag inte varför du tar upp. Du har rätt i att det hela är nonsens, men det är så irriterande att sådant här nonsens möter så mycket motstånd. Kan du bara inte sluta hävda din rätt att använda ordet?
          Tolkningsföreträde är skitsnack, vilket håll du än vill använda det på. Om det är som du säger så tror jag majoriteten svenskar vill ha använda begreppet chokladboll och därmed ska du vara tyst.

          Svara
          • Peter - 30 april, 2015 23:22

            Chokladboll är inget bra ord eftersom de inte innehåller tillräckligt mycket kakao för att det ska få kallas choklad. Blir falsk marknadsföring. Jag har istället döpt om dem till Somaliabollar (precis som det finns Finska pinnar).
            För övrigt betyder negerboll ”svart boll”, vill några istället associera namnet med slaveri ligger problemet hos dem.
            Åker jag till USA kommer jag bli kallad för kålrot (Swede). Ska vi förbjuda dem använda det ordet om oss och säga att vi blir kränkta?

        • Elisabeth Delfortrie - 21 september, 2015 17:25

          Bravo! Det finns inte ett uns av rasism for mig i ordet Negerboll,ett delikat bakverk,som ar en morkfargad boll,darav namnet.Ordet neger ar for mig helt enkelt benamningen pa morkhyade manniskor liksom blekansikten pa ljushyade, utan diskriminering.Neger fick en negativ innebord under sent 1960tal genom Malcolm X ,men det far han sjalv sta for.Jag fortsatter njuta av Negerbollar.

          Svara
  10. Cara - 26 juli, 2014 23:38

    Men vi har alltid sagt att ”ta seden dit ni kommer”.
    Så för mig är Negerboll ett av våra kära namn på en delikat godbit och en ”tradition” att kalla den så. I våra kokböcker (innan de ändrade) så stod det faktiskt Negerboll. Jag är född och uppvuxen med ordet.
    Nog tror jag att det finns även folk här i Sverige som tar illa upp av Vitlök också, det är ju också rasistiskt att säga ”vit” till oss svennar. Så för att komma fram till det jag menar. Vill ni att vi bojkottar Negerboll, så kan vi lika gärna bojkotta alla våra grönsaker som innehåller nån sorts färg i namnet. Då blir det mer rättvist. Men nu är det inte verklighet, så därför säger jag Negerboll.

    Svara
    • va? - 22 oktober, 2014 22:57

      Det är mest troligen ingen som blir kränkt av ordet ”vitlök”. Sluta nu.

      Det är inte rasistiskt att kalla någon vit/brun/svart sålänge du inte lägger någon värdering i detta. ”Neger” däremot är ett laddat ord som kan uppfattas illa. Isåfall är ”brunboll” mer lämpligt.

      Ska du ta seden dit du kommer får du antingen ta med dig den nya seden ”chokladboll”, eller vara lite lustig kring det hela och kalla det ”Caras swedish rascistballs”.

      Svara
      • Peter - 30 april, 2015 23:23

        Ja, eller helt enkelt Somaliaboll.

        Svara
      • vadå! - 8 juni, 2015 14:59

        Det är bara du och alla vänstertroll som tycker att ordet neger är nedsättande, ingen annan bryr sig.

        Svara
        • Trassel - 23 juli, 2015 18:28

          Okej… Låt oss säga att du har rätt. Att det bara är ”Vänstertroll” Som tar illa upp (Nu är det inte så alls, men vi kan låtsas)
          Spelar det någon roll? Spelar det någon roll VEM det är som mår dåligt av ett nedsättande ords användande? Ett ord som ÄR rasistiskt och som ÄR ett nedsättande skällsord.
          Handlar inte det hela om att respektera andra människor? Oavsett vilka det är som uppfattar det hela som negativt? Är det inte enklare att bara visa lite medmänsklighet och inte använda ord som man vet att en stor grupp människor mår dåligt av?

          Hade det bara varit en eller två som hade blivit stötta så hade man inte behövt använda ordet framför just de två. Då hade jag förstått er och låtit er hållas. Men nu är det MÅNGA som påverkas av detta och då bör alla respektera detta och bara lägga av.

          Svara
  11. Lennart - 28 juli, 2014 14:12

    Bakverket innehåller för lite choklad för att få lov att kallas chokladboll och för lite kokos för att få lov att kallas kokosboll. Så var det med det!

    Svara
    • va? - 22 oktober, 2014 23:01

      Kallar vi det något som det inte får lov att kallas? Men så busigt! Nu blev ”chokladboll” ännu bättre, ju!
      Det duger inte? Nähe, vi får hitta på ett nytt namn då! Kul! ”Brunboll”? ”Rasistboll”? ”Kaffeskvättskaka”?

      Svara
    • Trassel - 23 juli, 2015 18:30

      Ja men innehåller den neg*r då? Nej, precis! Den innehåller bra mycket mer choklad än den innehåller någonting som har med ordet neg*r att göra så din logik faller ganska snabbt.
      Kalla den havreboll då om du ska vara så petig…. eller möjligtvis blandboll om du ska vara så petnoga. (den innehåller ju inte BARA havre!!)

      Svara
  12. negerboll - 16 september, 2014 10:11

    Enligt Livsmedelsverket kan inte en negerboll kallas för cocosboll eller chokladboll,
    då de båda innehåller för liten mängd av cocos respektive choklad.”

    ”Ordet ”negerboll” har ingen hänsyftning till ”neger” mer än att det betyder ”mörk”
    (Jfr franskans ”noir”, spanskans ”negro” och latinets ”niger”).”

    Svara
    • va? - 22 oktober, 2014 23:08

      Snarare betyder det väl ”svart”? Vilket oftast inte är sant. Skulle inte gärna äta en svart chokladboll…
      Så är det ju också så att det måste ha skett nästintill aldrig en gång då någon svensk sagt ordet och syftat på färgen snarare än på en mörkhyad. Så ditt argument håller verkligen inte.

      Enligt livsmedelsverket? Dikterar dem hela din vardag? Bestämmer livsmedelsverket när du går o lägger dig? Det är inte ens sant att de sagt så, det är en myt.

      Svara
      • Peter - 30 april, 2015 23:31

        Grattis! Du har just kommit fram till ”nästintill aldrig en gång”! Jag tänker nämligen mer på svart, än på slaveri och förtryck, när jag läser ordet neger. Tänker du på förtryck när du läser Montenegro?

        Svara
    • Trassel - 23 juli, 2015 18:36

      Ja, fast nu betyder ju inte neger svart…. Och chokladbollen är heller inte svart…. Om du vill kalla den utifrån vad den ÄR så säg istället då Havreboll, eller blandboll. Eller om färgen nu är så otroligt viktig så får du väl säga brunboll. Eller kanske till och med Vitprickig-brunboll om det inte räcker…

      Och om det nu syftar på ”mörk” KAllar du då mörkblå för negerblå då också va? Nähä?? Varför inte, neger betyder ju bara mörk och det är ju ooh så vanligt att folk BARA förknippar ordet neger med mörk eller svart!?

      Svara
  13. Marie - 26 september, 2014 10:05

    Stefan Spets Arleij:
    Såvida du inte är svart är din uppfattning om huruvida du aldrig upplevt n-ordet som kränknde eller nedsättande totalt irrelevant och ointressant.

    Utifrån kommande säger du? Svarta som har fötts här då? Och mixade svenskar med halva sin släkt dokumenterad ursvensk tillbaka till 1200-talet?

    Jag antar att de har mer rätt att hävda sig i frågan enligt dig om man följer den logiken. För ”Arleij” låter i ärlighetens namn inte särskilt ursvenskt… Och med samma logik kan vi konstatera att Sverige inte är ditt land heller då, om du bedömer nationstillhörighet baserat på genetik?

    Du tillhör en äldre generation. Den yngre generationen kommer utrustas med kunskaper om n-ordets historiska kontext och verkliga ursprung. Fast minsta förskolebarn kan köpa logiken att ”säg inte så, det är ett fult och dumt gammalt ord och om du säger det blir andra ledsna” och ger du barnet ett annat bättre ord så använder de det. Simple as that.

    Men det är jobbigt att behöva ändra sig va Stefan, för då måste man inse att man omedvetet varit en dela av rasistiska strukturer baserat på hur det var förr.

    Svara
  14. Stefan Spets Arleij, Arkeolog & Konstvetare - 26 september, 2014 12:31

    Namnet Arleij är belgiskt, men jag har inget belgiskt påbrå, eftersom min farfar fick det när hans mamma gifte om sig med förmannen på min farfarsfars plåtslageri. Namnet Spets är ett soldatnamn som funnits i min fars släkt sedan början av 1600-talet. På min mors sida spårar jag tretton generationer och hamnar på en kammarskrivare bosatt i Gamla Stan. Ja, jag tillhör kanske en äldre generation, barn och barnbarn till de som byggde det här landet, ättling till de som kom hit för tusentals år sedan och det är vad som ger mig tolkningsföreträde. Jag har också varit med så länge att jag vet vilket tryggt och lyckligt land Sverige var före massinvandringen. Vad utomeuropéer överhuvudtaget har i Europa att göra förstår jag inte; asiater har hela Asien att vara på och afrikaner har hela Afrika. Om man per automatik är delaktig i ”rasistiska strukturer” (vilken jävla smörja till politiskt korrekt efterkonstruktion) bara för man värnar om sitt folk och sin kultur så står det i sanning illa till i landet.
    Sedan är det inte jag, som är född och uppvuxen här, som ska ändra mig och den yngre generationens så kallade kunskaper ger jag inte mycket för; mellanstadiet är numera som lågstadiet när jag var liten, högstadiet som mellanstadiet och gymnasiet som högstadiet. Folk som börjar på universitetet kan inte tillräckligt bra engelska för att kunna tillgodogöra sig litteraturen. Det är bara att inse att framtiden passerat sitt bäst före datum.

    Svara
    • va? - 22 oktober, 2014 23:23

      ”Jag har också varit med så länge att jag vet vilket tryggt och lyckligt land Sverige var före massinvandringen.”
      Verkligen? Du kan inte se andra kopplingar? Den gamla generationens inskränkthet vet inga gränser. Med gamla generationen avser jag nu bara dig, Stefan. // mvh än ugndom såm kan Englelska.

      Om du har tolkningsföreträde har väl likväl svenske jag? Sluta värna om din rätt att använda vissa ord som kränker andra! Det är verkligen inte så stort och svårt. Vi genomgår ändringar och lär oss nya saker genom hela livet, men när vissa ska lära sig ordet chokladboll så sätter somliga, likt forna universitetsstuderande Stefan ner foten och säger ”NÄ NU ÄR HJÄRNAN FULL”.

      Svara
      • Peter - 30 april, 2015 23:36

        Jag blir kränkt när jag inte får säga det namn som har varit på ett bakverk under hela min uppväxt, bara för att vi som land har varit hyggliga och tagit emot folk från andra länder. Passar det inte att vara här? Trivs inte med språket/kulturen? Nej men flytta då. Jag klampar inte in som gäst hos någon för att sedan ställa krav.

        Svara
  15. Stefan Spets Arleij - 23 oktober, 2014 13:19

    Hjärnan blir full fortare nuförtiden; full med skit vad det verkar… Vad är det för mening med att lära sig nya saker, när de inte hör hemma i en kontext? Det är för övrigt bara några år sen jag läste på Universitetet, så så gammal är jag inte, även om jag spontant känner att jag gärna hade varit född hundra år tidigare. (Konst. litteratur, arkitektur och musik har aldrig sedan dess kommit i närheten av samma nivå.) Vari ligger för övrigt kränkningen i att kalla en neger för en neger? Vi har aldrig ingått i något slags ”förtryckande kontext” (intellektuell efterkonstruktion). Nigger förstår jag, det är det som är n-ordet och fruktansvärt lågt att använda, ungefär som att man kallar en same för lappjävel. Till syvende og sidst är det inte viktigt vad man kallar en glass eller ett bakverk, det är intellektuell härdsmälta. Ju mer man finslipat sitt intellekt desto mer förstår man hur slött och otillräckligt det är. Historien kan endast förstås retrospektivt, livet måste levas för att förstå det och den ”moderna” människan skulle onekligen må mycket bättre om hon tog sig tid att sätta sig på en sten i skogen då och då för att vänta på att själen ska hinna ikapp och undvika att hänge sig åt pseudodebatter…

    Svara
  16. Hellö - 4 november, 2014 21:10

    Klart det heter negerboll, det vet ju alla som inte är så unga att dom pinkar i brallan…sen och säga det framför nån mörk är kanske dumt.
    Först trodde jag sidan var ett skämt men sen insåg jag att någon faktiskt skrivit det här och tycker det!

    Svara
  17. Pingback: jesse

  18. Pingback: Stephen

  19. Pingback: lance

  20. Pingback: Randy

  21. Pingback: dave

  22. Pingback: Charles

  23. Pingback: casey

  24. Pingback: ron

  25. Pingback: Brent

  26. Pingback: matt

  27. Pingback: carlos

  28. Pingback: Scott

  29. Pingback: daniel

  30. Pingback: Jason

  31. Pingback: Patrick

  32. Pingback: rex

  33. Pingback: joe

  34. Pingback: Vanessa Smith

  35. Pingback: javascript download

  36. Arne Lönning - 28 mars, 2015 17:07

    Eftersom n-ordet uppfattas negativt har jag börjat kalla bakelsen för afroboll istället. På det viset undviker jag det känsliga ordet samtidigt som de historiska rötterna kring bollens namn bevaras. Det tycker jag är en bra kompromiss.

    Svara
  37. Stefan Spets Arleij - 8 juli, 2015 17:25

    Varför inte kalla den lättkränktboll?

    Svara
  38. Simon Eriksson - 4 september, 2015 09:57

    Om man inte får säga negerboll, då måste man sluta säga Montenegro också. Det är ju också kränkande.

    Svara

Medverka i diskussionen


+ 2 = sju