Anna Hertzman

Senaste nytt

Minimello 2013

Jag har bidragit med två låttexter till årets upplaga av Minimello som sänds i Barnkanalen.

Det är roligt att se att låten som jag skrivit tillsammans med Petter Utbult ligger som etta hittills i veckans omröstning. Låten heter ”Farmor” och framförs av artisten ”Molly”.

Titta gärna in på www.svt.se/minimello och titta på de fina bidragen!

 

Minimello Anna Hertzman

Svårt att göra slut efter fem år.

Jag börjar med ett enkelt exempel på vad jag tjänar när min musik spelas genom Spotify:

Min låt ”Är det här normalt” spelades 5601 gånger på Spotify under Augusti 2013.
Det blev utbetalt 47,79 amerikanska dollar vilket är 318,12 svenska kronor.
Jag har själv 65% royalty på detta och det blir då 206,7 svenska kronor. Det är 0,037 kronor per spelning.
Sen ska jag gärna skatta på det, vilket jag ogillar då det svider som salt på en hemorrojd ibland dessa snäva siffror.
Efter skatt fick jag alltså ut 136 svenska kronor för 5601 spelningar i Spotify. 

Jag har jobbat som artist och låtskrivare på fulltid sedan fem år tillbaka och jag har jobbat som endast artist och låtskrivare på fulltid sedan ett och ett halvt år tillbaka. Det innebär att jag tidigare jobbat med minst två fulltidsjobb och även pluggat vid sidan av. För hårt tatuerat i min hjärnbark står det ”du måste ha någonting att falla tillbaka på”. Som jag har förstått det så är vissa yrkesval inte att lita på, och mitt yrkesval råkar vara ett sådant. Musik är lite humbug, det får jag höra nästan varje dag.

Jag minns att när jag skaffade Spotify. Då var musikkatalogen där så liten så jag kunde bläddra mig igenom den utan problem, ingen förstod vad Spotify var men jag och mitt dåvarande skivbolag insåg att det var någonting att satsa på. Vi var redo att hjälpa Spotify att förändra musikbranschen genom att bidra med våra musikaliska verk. Jag gav Spotify mitt fulla förtroende i den då rådande kaotiska musikbranschen där i princip alla laddade ner musik olagligt. Den uppfattningen jag fick om Spotify då var att de skulle göra sitt bästa för att artisterna skulle få betalt för den musik de skapar och levererar. Artisterna verkade då vara viktiga för Spotify.

Jag förde en diskussion, som mest blev en monolog, på Twitter där jag pratade om att jag tycker att Spotify, nu lagom till sitt femårsjubileum, borde satsa mer kraft på att kunna betala artisterna mer. Jag tycker själv att fem öre per spelad låt är för lite. För ni vet att fem av dessa ören inte går direkt till artisten eftersom artisten oftast har procent på dessa fem öre. Jag har mellan 18-22% procent per mina utgivna verk (de som jag gav ut innan jag startade eget skivbolag)

För att lägga ut en låt på Spotify i fem år för distribution så kostar det mig ungefär femhundra kronor. Sen ska låten spelas in, mixas och mastras för en del tusenlappar. Sen ska ett skivomslag designas. Det är inte heller gratis. Sen ska låten marknadsföras, en musikvideo ska spelas in och tid ska läggas ner på att maila hela jävla världen. Jag får alltså aldrig igen pengarna på den musik även fast jag spelas mycket och har stor publik.
(Information: jag har ungefär mellan 10 000-500 000 spelningar per låt på Spotify).

En person skrev till mig på Twitter att det är tid nu för artister att skaffa sig en ”alternativ inkomstkälla” och inte förlita sig på att våra verk bringar oss inkomst. Det är som att säga till människor med ”normala jobb” att de ska gå till jobbet varje dag men att de vid sidan av det måste jobba med någonting annat, för att de inte kommer att få någon lön från deras vanliga jobb. Från och med idag ska alla jobba dubbelt!

Men låt säga att jag inte är en bitterkuk och skulle kunna tänka mig att i alla fall överlägga med mig själv om att skaffa mig en alternativ inkomstkälla, då undrar jag hur en sådan ser ut. Är det att man ska ha ett extrajobb utöver sitt artisteri? Eller kanske att man låtsas att man är två artister och varannan helg är Günter eller Dr Bombay? Eller kanske bara spela mer och ta mer betalt för konserter och därmed utesluta en stor del av min publik som inte har råd att betala över 300 kronor för en konsert?

Jag vill berätta om min hierarki såsom jag uppfattar den. Jag ser det så att artisten har två arbetsgivare, den ena är publiken och den andra är gåvan att kunna skapa och/eller framföra musik. Utan publiken och utan skapandet så finns det ingen artist och då finns det heller inga skivbolag och inget Spotify. Inga skivor, ingen musikradio, inga recensenter. Det är helt dött.

Musik är det som alla människor i hela världen har gemensamt men det är inte klassat som ett yrke. Inte om man tittar på villkoren.

Jag kan ge mig fan på att ”glad, kåt och tacksam”-uttrycket myntades i underhållningsbranschen, för det är precis så det känns. Det känns som att jag bara ska vara tacksam för att jag kan ha tur att nå ut till en ”större publik” via Spotify.

Alla program i tv som handlar om att framställa artisten och musikern som en liten och okunnig person, medan skivbolagen ”sitter inne på all kompetens”, har förstört en stor del av samhällets syn på musikbranschen. För de skivbolag som startade programmen har det varit deras chans att ge branschen en konstgjord andning. Men det har skadat mer än det gjort nytta.

Och så skriver några arga stackare på Twitter att jag ”kan gå ur Spotify om det inte passar mig” och det bevisar så tydligt att de inte alls har fattat vad jag pratar om. Jag tar en viktig debatt för musikbranschens skull. För musikskaparna, artisterna och musikerna ska kunna fortsätta skapa.

Du betalar 99 kronor i månaden för att lyssna på i princip obegränsat med musik genom Spotify och det är på tok för billigt.

Jag är endast tacksam mot min arbetsgivare; publiken.

 

JAG ÄR KOMPROMISSLÖS!

Jag läste idag en recension som Kristianstadsbladet publicerade i sin tidning idag (läs bilden nedan). Recensionen var från min konsert i lördags som jag och mitt band höll på Kristianstads Konserthus.

Man kan tycka att jag inte ska bry mig, det säger folk till mig varje dag. Jag orkar inte låtsas att jag inte bryr mig för det är väl klart att jag gör. Det vore väl konstigt annars?

I lördags berättade jag att jag på Palladiumspelningen i våras (som för övrigt var nästan fullsatt med ca 500 besökare och däribland 6 vänner i publiken) hade på skämt sagt till en nöjesskribent på Ystads Allehanda (efter att ha fått en halvkass recension för min konsert jag höll dagen innan i Ystad) att han ska kolla under sin stol för det ligger en påse bajs där.

Jag skräms av recensenter. Jag har aldrig fått någon hyllning i recension även fast jag får det av min publik. Visst är det underligt?

Och angående professionalism så handlar inte min karriär om att framstå som ett proffs eller som en övermänniska. Jag gör mig inte till för att få media att älska mig. Jag är medveten om att jag är kvinna, jag ser det varje gång jag kissar om inte annat men jag kommer aldrig kompromissa för det.

Jag är kompromisslös när det kommer till att jag bör anstränga mig hårdare bara för att jag är kvinna och att det då automatiskt är svårare för mig.

Om jag inte kan skämta om bajs, dåliga relationer, min överviktiga kropp med mera så kan jag likväl lägga av.

Detta är Anna Hertzman. Jag. Köp det eller titta under stolen (obs! Återigen ett skämt!).

Skärmavbild 2013-10-28 kl. 15.41.57

Årets sista spelningar.

Igår spelade jag och mitt fantastiska band i Helsingborg på The Tivoli och det var en väldigt rolig konsert! Det är alltid läskigt att arrangera konsert i en stad där jag aldrig tidigare arrangerat någonting men jag är väldigt nöjd.

På måndag den 14 oktober kör vi årets näst sista konsert och det är på Victoriateatern i Malmö och därefter håller vi konsert på Kristianstads konserthus den 26 oktober.

Sen blir det paus och jag ska skriva och spela in musik.

Det känns lite konstigt att säga att jag ska ta paus. Troligtvis blir det paus november till mars/april och därefter medverkar jag förhoppningsvis i en rolig turné om allt går vägen.

Live-DVD

Min live-DVD som spelades in på Palladium i Malmö i våras finns nu i min webbutik

 

Den okända artisten.

Väldigt ofta kör jag monologer med mig själv på Twitter (ett socialt nätverk som består av människor som jag, med för mycket åsikter och för lite filter) om begreppet kändisskap. Jag beskriver tydligt och noggrant att jag inte tycker om ordet kändis och berättar varför jag inte gör det.

I ordet kändis får nämligen allt plats, vad du än gjort för att blivit en igenkänd person så kan du sorteras in under begreppet kändis.

För min del är denna diskussion viktig då jag tror mig veta att människor som jag, som har en röst i hjärtat som uppmanar att skapa för att andra människor ska kunna bli berörda, inte bör klassas som kändisar. Det skulle inte göra mig lyckligare att veta om många människor känner igen mitt namn, det skulle snarare skava lite. Men det gör mig lycklig när människor finner någonting i min musik. Kanske en sanning, kanske glädje, kanske sorg.

Jag är inte här för simpel uppmärksamhet, den känslan släppte jag när jag lämnade puberteten bakom mig. Jag vill inte kriga om utrymme i media eller om att få vara med i sammanhang där bara kända personer finns med. Det har jag inget intresse för.

Men jag hade blivit ledsen om jag inte längre hade blivit uppskattad för min musik. Den är viktig för mig.

Vi kanske kan bli hela tillsammans.

Släpper live-DVD

I slutet av september släpper jag en live-DVD som är resultatet av filmningen vi gjorde på min konsert den 4 april på Palladium i Malmö i år. Den finns redan nu att förhandsköpa via min webbutik www.webbutik.annahertzman.se. 

Dessutom kommer jag och bandet försöka hålla igång i höst också med spelningar. Vi kommer bland annat att spela på följande ställen:

11 oktober – The Tivoli i Helsingborg

14 oktober – Victoriateatern i Malmö

26 oktober – Kristianstads Konserthus

 

AnnaDVDweb

Kanske inget mattegeni. Men det behövs inte.

Min senaste låt ”Är det här normalt” har spelats 6814 gånger på Spotify de senaste 23 dagarna. Det är 340 timmar som den rullat.

Jag är helt varm i min själ nu när jag tänker på det och jag känner mig hedrad. Hedrad över att människor tar sig tid för min musik och mina budskap.

Och fylld av glädje över att det finns förståelse för de budskap jag skickar ut.

Ingenting i livet är självklart och ingenting är för evigt. Jag är tacksam nu. För att du är du och jag är jag.

Anna Hertzman är det här normalt spotify

 

Klicka på bilden för att komma till min Spotify-sida.