Anna Hertzman

Svårt att göra slut efter fem år.

Jag börjar med ett enkelt exempel på vad jag tjänar när min musik spelas genom Spotify:

Min låt ”Är det här normalt” spelades 5601 gånger på Spotify under Augusti 2013.
Det blev utbetalt 47,79 amerikanska dollar vilket är 318,12 svenska kronor.
Jag har själv 65% royalty på detta och det blir då 206,7 svenska kronor. Det är 0,037 kronor per spelning.
Sen ska jag gärna skatta på det, vilket jag ogillar då det svider som salt på en hemorrojd ibland dessa snäva siffror.
Efter skatt fick jag alltså ut 136 svenska kronor för 5601 spelningar i Spotify. 

Jag har jobbat som artist och låtskrivare på fulltid sedan fem år tillbaka och jag har jobbat som endast artist och låtskrivare på fulltid sedan ett och ett halvt år tillbaka. Det innebär att jag tidigare jobbat med minst två fulltidsjobb och även pluggat vid sidan av. För hårt tatuerat i min hjärnbark står det ”du måste ha någonting att falla tillbaka på”. Som jag har förstått det så är vissa yrkesval inte att lita på, och mitt yrkesval råkar vara ett sådant. Musik är lite humbug, det får jag höra nästan varje dag.

Jag minns att när jag skaffade Spotify. Då var musikkatalogen där så liten så jag kunde bläddra mig igenom den utan problem, ingen förstod vad Spotify var men jag och mitt dåvarande skivbolag insåg att det var någonting att satsa på. Vi var redo att hjälpa Spotify att förändra musikbranschen genom att bidra med våra musikaliska verk. Jag gav Spotify mitt fulla förtroende i den då rådande kaotiska musikbranschen där i princip alla laddade ner musik olagligt. Den uppfattningen jag fick om Spotify då var att de skulle göra sitt bästa för att artisterna skulle få betalt för den musik de skapar och levererar. Artisterna verkade då vara viktiga för Spotify.

Jag förde en diskussion, som mest blev en monolog, på Twitter där jag pratade om att jag tycker att Spotify, nu lagom till sitt femårsjubileum, borde satsa mer kraft på att kunna betala artisterna mer. Jag tycker själv att fem öre per spelad låt är för lite. För ni vet att fem av dessa ören inte går direkt till artisten eftersom artisten oftast har procent på dessa fem öre. Jag har mellan 18-22% procent per mina utgivna verk (de som jag gav ut innan jag startade eget skivbolag)

För att lägga ut en låt på Spotify i fem år för distribution så kostar det mig ungefär femhundra kronor. Sen ska låten spelas in, mixas och mastras för en del tusenlappar. Sen ska ett skivomslag designas. Det är inte heller gratis. Sen ska låten marknadsföras, en musikvideo ska spelas in och tid ska läggas ner på att maila hela jävla världen. Jag får alltså aldrig igen pengarna på den musik även fast jag spelas mycket och har stor publik.
(Information: jag har ungefär mellan 10 000-500 000 spelningar per låt på Spotify).

En person skrev till mig på Twitter att det är tid nu för artister att skaffa sig en ”alternativ inkomstkälla” och inte förlita sig på att våra verk bringar oss inkomst. Det är som att säga till människor med ”normala jobb” att de ska gå till jobbet varje dag men att de vid sidan av det måste jobba med någonting annat, för att de inte kommer att få någon lön från deras vanliga jobb. Från och med idag ska alla jobba dubbelt!

Men låt säga att jag inte är en bitterkuk och skulle kunna tänka mig att i alla fall överlägga med mig själv om att skaffa mig en alternativ inkomstkälla, då undrar jag hur en sådan ser ut. Är det att man ska ha ett extrajobb utöver sitt artisteri? Eller kanske att man låtsas att man är två artister och varannan helg är Günter eller Dr Bombay? Eller kanske bara spela mer och ta mer betalt för konserter och därmed utesluta en stor del av min publik som inte har råd att betala över 300 kronor för en konsert?

Jag vill berätta om min hierarki såsom jag uppfattar den. Jag ser det så att artisten har två arbetsgivare, den ena är publiken och den andra är gåvan att kunna skapa och/eller framföra musik. Utan publiken och utan skapandet så finns det ingen artist och då finns det heller inga skivbolag och inget Spotify. Inga skivor, ingen musikradio, inga recensenter. Det är helt dött.

Musik är det som alla människor i hela världen har gemensamt men det är inte klassat som ett yrke. Inte om man tittar på villkoren.

Jag kan ge mig fan på att ”glad, kåt och tacksam”-uttrycket myntades i underhållningsbranschen, för det är precis så det känns. Det känns som att jag bara ska vara tacksam för att jag kan ha tur att nå ut till en ”större publik” via Spotify.

Alla program i tv som handlar om att framställa artisten och musikern som en liten och okunnig person, medan skivbolagen ”sitter inne på all kompetens”, har förstört en stor del av samhällets syn på musikbranschen. För de skivbolag som startade programmen har det varit deras chans att ge branschen en konstgjord andning. Men det har skadat mer än det gjort nytta.

Och så skriver några arga stackare på Twitter att jag ”kan gå ur Spotify om det inte passar mig” och det bevisar så tydligt att de inte alls har fattat vad jag pratar om. Jag tar en viktig debatt för musikbranschens skull. För musikskaparna, artisterna och musikerna ska kunna fortsätta skapa.

Du betalar 99 kronor i månaden för att lyssna på i princip obegränsat med musik genom Spotify och det är på tok för billigt.

Jag är endast tacksam mot min arbetsgivare; publiken.

 

27 kommentarer

  1. Jenny - 18 november, 2013 07:01

    Kämpa på Anna!

    Du har rätt.. folket vill ha kvalité för så lite pengar som möjligt men vill gärna själva tjäna så mycket som möjligt. Tror de flesta servicebranscher ser ut så… När vi vill ha bästa vården vill vi knappt betala. Skall vi ut och resa så vill vi hitta det billigaste – men för pengen gärna bo 5-stjärnigt. Pluggar just nu till reseledare för att jag vill se mer av världen. Det många inte tänker på (inte ens jag förr) är att en reseledare tjänar cirka 4000-7000 kr efter skatt. Vi jobbar 6 dgr i veckan dygnet runt, skall ha kompetens som en undersköterska med att kunna rädda liv om så behövs etc…

    Det jag vill få fram är att, kämpa på! Och jag hade gärna betalat mer till Spotify för all fantastisk musik som ni artister skapar!!

    Tack för att ni finns och sluta inte med det ni gör! För vi älskar din musik!

    // Jenny

    Svara
    • Anna Hertzman - 18 november, 2013 14:19

      Du är klok! Vi måste våga betala för det vi vill ha! Kvalitet före kvantitet!
      kram!

      Svara
  2. Max Holmberg - 18 november, 2013 07:20

    Hej Anna!

    Mycket intressant och ganska skrämmande om ekonomin bakom Spotify och digital distribution av musik. Som konsument och stort fan så var min första instinkt när jag läste rubriken, ”Nej Anna, lämna inte Spotify!”. Jag var själv en tidig förespråkare för det som Spotify gör och jag är övertygad om att de hjälpt till att erbjuda ett lagligt allternativ som faktiskt är bättre än det illegala. Men det känns inte bra när artisten tjänar så lite. Anna, vet du om MEGA-artister får samma summa per spelning? Jag betalar gärna lite extra om jag vet att mer tillfaller artisten. Ge inte upp! Lycka till.

    Svara
    • Anna Hertzman - 18 november, 2013 14:20

      Jag håller med dig att Spotify är väldigt bra alternativ till illegal fildelning. Missförstå mig rätt: jag älskar Spotify. Men de betalar uselt.
      Jag vet inte om alla får samma. Har hört små fåglar viska idag att man kan förhandla med Spotify men det vet jag inte om det är sant.
      Jag betalar också gärna mer om det tillfaller upphovsmännen, precis som du skriver.

      Svara
  3. Madde - 18 november, 2013 07:23

    Skamligt, du är en konstnär och borde ha grymt betalt för dina mästerverk. Ditt arbete är så mycket värt för så många så ”keep on going” Anna och fight ”for your right”.
    Hederskramar till dig tjejen <3

    Svara
    • Anna Hertzman - 18 november, 2013 14:21

      Tack! <3

      Svara
  4. Per Försund - 18 november, 2013 09:23

    En kedja med många aktörer leder alltid till konkurrens, därmed sänkta priser och en differentierad marknad. Enda lösningen är direkt sälj. Om du lägger dina produktionspengar på en webbutik på din site och ser till att annonsera med Adwords om dina verk, så kommer du att bygga en egen publik -och om folk vill ha din musik -vilket de vill, så är inte ett par hundringar så mycket för en platta eller en samling filer. Folk köper. Det skulle mao löna sig i längden.

    Så länge du stödjer andra leverantörer, så stödjer du den utveckling där andra skall ha en del av kakan -och de kan påverka priserna/förtjänsterna.

    Tro mig -Adwords funkar, om det är skapat på rätt sätt. Det är det enda kvalitativa sättet att nå framgång på nätet. Jag har sett ’Nisse På Hörnan’ och världens största bolag tjäna stora pengar genom annonsering med Adwords -och det är jag som har skapat kampanjerna. Dessutom, så är jag musiker -det vet du.

    Hör av dig om du vill ha info. Jag hjälper dig ifall du vill veta mer, för jag gillar din musik.

    TjippTjopp.

    /Per

    Svara
    • Anna Hertzman - 18 november, 2013 14:22

      Du får gärna berätta mer om din tanke till anna @ annahertzman.se 🙂
      Tack för du tar dig tid!

      Svara
  5. Johan - 18 november, 2013 09:44

    Hej Anna,

    Jag håller med dig helt att det är förlite betalt men frågan är vad är rätt betalt och hur når man dit?
    Att tex dubbla avgiften till spotify gör ju ingen större skillnad om inte antalet spelningar av verken ökar, troligen kommer dessutom flera tycka att det blir för dyrt (?) och kanske till och med återgå/gå till olagligt nerladdad musik, då blir artisten inkomst obefintlig…

    Spotify är bra i många avseenden men inte för artisten en klen tröst är ju att betalningen är i stort sett lika dålig för alla.

    Jag jobbar själv med musiktjänster dock till butiker och offentligmiljö, vår stora konkurrent är spotify och itunes trots att detta är högst olagligt att framföra i offentliga miljöer så väljer många butiker idag att betala 99:- i månaden risken att Ifpi skulle ta dem är mer eller mindre obefintlig så jag kan förstå handlarn som betalar 99:- istället för min betydligt dyrare månadsavgift.

    Motvinden håller i sig än men den vänder väl någon gång…..

    Fortsätt kriga 🙂

    Svara
    • Anna Hertzman - 18 november, 2013 14:24

      Min drömtanke är att om Spotify tillsammans med upphovsmännen osv går ut i en kampanj att informera om hur mycket man får för sina pengar. Att artister och skivbolag berättar om sina kostnader och sitt arbete bakom en enda låt på 3 minuter. Så folk förstår att man måste betala för musiken för att man ska ha råd.

      Jag tänker mig alltså en kampanj och att det ska göra folk mer medvetna och därför vilja betala mer för musik. Obegränsat med musik för 199.-/månaden skulle jag kunna leva med och många andra också om de visste hur villkoren ser ut för upphovsmännen.

      Tack för ditt stöd! 🙂

      Svara
  6. Claes - 18 november, 2013 20:50

    Hej Anna,

    Hur mycket tycker du att du borde tjänat (före skatt) för 5601 spelningar på Spotify? Vad är skälig ersättning i dina ögon?

    Claes

    Svara
    • Anna Hertzman - 19 november, 2013 11:53

      Jag har inget bra svar på det. Jag vill lyfta debatten och kanske få en dialog med Spofity angående vad som är rimligt att man betalar för att låtar spelas via Spotify.
      Alla ska givetvis tjäna på det. Det ska vara rimligt för publiken, artisten/skivbolaget och Spotify.

      Svara
  7. Blakhouse - 30 november, 2013 23:25

    Som arbetare i nöjjes industrin så vet jag faktiskt inte om jag håller med dig fullt ut. Visst jag vill skära bort eventuella mellanhänder. Men ser inte direkt rimligheten i att det går ta så mycket mer betalt för det.

    5000 spelningar är inte särskillt mycket nu vet jag inte om det är unika spelningar ( aka endast 1 per person räknas, eller om varje spelning är en låt som repeteras i en spelista.) Men i mina öron låter det som ett fåtal personer som faktiskt har din låt aktiv i en spellista.

    Sen från ett rent marknadsekonomiskt perspektiv så så verkar sweetspotten för vad folk är villiga att betala för en tjänst är runt 100kr. Så skulle spotify bli dyrare så skulle det troligen tappa mer pengar. Du kan ju själv fråga dig vart din breakpoint för tex spotify ligger. När blir den för dyr för dig?

    Och ur ett annat perspektiv tex om tjänster som spotify inte fanns så ja skulle du troligen få ennu mindre betalt för dina låtar. enkelt exempel 1000 personer köper din låt 10kr styck på någon online tjänst som itunes( eller 10kr är också för lite? vart ligger din breakpoint här ? ) Så skall ju då itunes ha sin del av kakan 3kr ungefär. och sen skatt på det som är kvar 50% för enkelhetens skull ja då har du tjänat 3500kr Och sen genererar dessa lyssnare 0kr mer inkomster.Det kanske är skönare att få 3500 lite då och då? eller bättre att få 135kr per låt och månad ?

    Med jämnare pengaflöde med streaming tjänster ( vilket många insätt och ersätter nu ren licens försäljnign mot att sälja saker som tjänster i stället ) Så kan du beräkna att okej jag behöver X låtar som passivt genera pengar så jag klarar mitt dag till dag liv. Och märk väl detta är passiv inkomst något du i stort sätt inte behöver lyfta ett finger till för. Och kan i stället fokusera på tex live spelningar och eller andra uppdrag. Eller bara fortsätta göra låtar. Tips här är ju att ta fram en breakpoint för varje låt. Och försök beroende på rapporteringsmöjligheterna från utbetalnignarna att hålla koll på varje låts break even point. Efter den är alla pengar ren förtjänst eftersom det betalat utvecklingskostnaden. (Går säkert också under beräkningen av break even punkten hitta eventuella ställen där man skulle kanske kunna effektivisera skapandet av låten?)

    Media i denna branchen ter sig vldigt udda. höjer du säjer du troligen färre och tjänar sämre.Det är lite kvalitet, Brand recknognition och massa sådant som spelar roll. Desto mer känd för kvalitet eller bara känd beror lite på hur fåraktiga folk är till reklma tex så kan du sätta högre pris. Gäller för alla i alla brancher.

    Ett annat perspektiv är vilka kontrakt och liknande som är påskrivna. Du har trots allt en engångskostnad per låt. Sen har du låten. Där finns multipla tjänster inklusive youtube som du kan nyttja själv beroende på vilka delas du har med branchen. Du kan också aktivt pitcha dina låtar mot film, spel, reklam och andra evenemang. För fortfarande du har låten gjord. Och om du inte signat över alla rättigheterna till någon så kan den låten fortsätta generera pengar till dig tills den dag du dör. Utan något direkt extra jobb.

    Som indie inom mediabranchen så måste man ha jädrigt tur och antingen hitta ett par one hit wonders eller satsa på konsistens. Man måste hela tiden leta efter nya sätt att exponera sig på. Och antingen smalna ner och hitta en grupp som är villig att betala eller bredda perspektiven förlita sig på olika tjänster som tex youtube som du kan lägga reklam på dina låtar.

    Och bara för att dra liknande jämförelse. Från spelbranchen som jag härstammar ifrån. Så har vi exakt samma problem om man får kalla det det. Förutom att jämfört med er så kräver 1 spel ungefär 3 dubbelt upp i rena manstimmar(Programmering, Grafik, Ljud/Musik) för en produkt vi även förväntas att erbjuda support för och sälja den på iphone/ipad för 7kr. Där man måste slåss med minst lika många andra dåliga och bra spel OM man inte har tur och har en väldigt unik idee, feeling eller något annat som gör att man blir uppmärksammad. Först när man blir uppmärksammad kan man faktiskt förväntas gå runt på det som ett yrke om man inte följer punkterna jag nämnde tidigare. Bredda sig, Smalna ner sig, sänka levnads standard eller massproducera. Och märkväl också. Våra 7kr spel är något vi får betalt för en gång. Under samma förutsättningar. Royalty normalt runt 65-70% sen skatt som företag på 50% Det blir inte många tusenlappar Och kräver som sagt ofta rejäla investeringar med.
    Det är realiteten. Vill jag att folk skall betala mer? Nej egentligen inte då jag själv troligen inte skulle punga ut med dom pengarna själv. Om spel fans som streaming tjänster dvs alla spel på steam för 99kr månaden eller 200kr eller samma sak på iphone/android och jag skulle möjligen haft dels lättare att få exponering och dels faktiskt tjänat mer. Men även i mitt fall ett spel som är gjort är gjort. Ingen mer arbete krävs för jag skall fortsätta kunna tjäna pengar på ett gammalt spel. (Om än möjligen support om jag är snäll)

    Bara lite tankar och funderingar ifrån lite olika perspektiv. Från en som stöter på samma problem som dig. Min personliga dröm är att generera de spel och andra investeringar som gör att jag kan tjäna passivt nog för klara mitt uppehälle utan lyx så jag kan fortsätta utveckla mer spel utan att tänka på pengar.

    Men lite av min poäng är i slutändan är vi vårat eget fall. Rannsaka sig själv hade du själv varit villig att betala mer för vad du ser omkring dig? Personligen Skulle jag asluta spotify direkt om det vart dyrare tex. Dvs att de artister jag upptäckt indie some vanliga skulle gå miste om den inkomsten också.

    Ledsen för wall of text!

    Svara
  8. Stoffe - 7 november, 2014 16:52

    Jag har under 4 års tid format en marknadsplats för kreatörer och förmedlare att tjäna pengar. Plattformen kommer i Mars, och det vore jätte kul att höra vad du tycker redan nu. Hör av dig om du kan. mvh Stoffe

    Svara
  9. Pingback: Fernando

  10. Pingback: calvin

  11. Pingback: Ron

  12. Pingback: Alfred

  13. Pingback: Robert

  14. Pingback: luis

  15. Pingback: lloyd

  16. Pingback: dwight

  17. Pingback: Lee

  18. Pingback: luis

  19. Pingback: Sidney

  20. Pingback: Vanessa Smith

  21. Pingback: java runtime

Medverka i diskussionen

Visa att du inte är en robot genom att fylla i rätt siffra: * *